Ja, mesteren er ikke mig, mesteren er Jakob. Men ham kommer vi tilbage til.
De færreste der har arbejdet med webdesign og hjemmesider er fremmede for ovenstående udsagn. Alligevel kan simpliciteten nemt ryge fløjten til fordel for uendelige mængder grafiske fiksfakserier og dynamiske elementer. Og vi er da enige om, at det er GODT NOK, at der er sket noget med webdesign siden Jakob Nielsen udviklede sine heuristikker og sit nu hedengangne, og ofte latterliggjorte, site, der med smertelig bogstavelighed understregede hans pointe om minimalistisk design. Eller antidesign, hvis nu man skal være lidt mere bramfri.
Sådan behøver det heldigvis – selvfølgelig – ikke at være, og der er ikke nogen grund til at ryste på hovedet af Jakob Nielsens heuristikker, heller ikke selv om du sidder med grafikerkasketten på. Så vi tager dem lige en gang til for prins Knud:
Jakob Nielsens heuristikker – revisited
1. Vis systemets status
Og ja, det er lige så vigtigt som det altid har været! Feedback til brugen ift. Sitets status og hvor brugeren befinder sig er nødvendig, hvis du vil fastholde og undgå at frustrere dine besøgende.
2. Sammenhæng mellem system og virkelighed
Yes, brug sprog og symboler som brugeren forstår, og selv om internettet vel efterhånden har fået sin egen virkelighed – på den virtuelle måde – som de fleste gebærdes hjemmevant i, er det stadig værd at overveje, om man opererer i et sprog – både visuelt og tekstuelt – som er genkendeligt og forståeligt for en bred målgruppe.
Og så er det i øvrigt en fin pointe, at hvis du kan spejle virkeligheden i dit sites opbygning, vil det ofte styrke f.eks. en online shoppingoplevelse. Se bare på, hvor meget de fleste webshops efterhånden arbejder med social navigation, så det efterhånden næsten er som at stå nede i H&M og se, hvilke stativer de andre damer flokkes om.
3. Brugerkontrol og brugerfrihed
Undo og Redo var pointen hos Jakob Nielsen. Måske lidt dated, tænker du. Men der er stadig god grund til at tænke i, hvordan dine bruger kommer videre – og ikke kun videre, men også tilbage. Det kan godt være, call to action er blevet kæledæggen, men husk, at nogle gange leder brugeren ikke bare efter en mulighed for at købe/kontakte/lægge en konvertering på din analyticskonto. Nogengange leder de bare efter en vej tilbage til det, som de kom fra.
4. Standarder og konsistens
Det siger helt ærligt sig selv. Eller rettere sagt: det burde det. Og så er det jo værd at tilføje, at konsistensen bør gå på tværs af platforme, hvilket bliver mere og mere aktuelt, jo mere af internettrafikken, der rykker sig til mobile enheder.
5. Forhindre fejl
Ja, det skal du stadig, og nej, det siger tilsyneladende ikke sig selv. Heldigvis har vi i dag hjælp fra fikse værktøjer som f.eks. Webmaster Tools, der hjælper os med at påpege, når noget fejler. Og når man får sådan en fin eksporterbar liste, skulle man da næsten være et skarn, hvis man ikke fik det fikset. Ikke?
6. Genkendelse frem for erindring
Sørg for, at nødvendig information er tilgængelig på alle sider, så du ikke belaster dine besøgendes små hoveder. Dem skal de helst bruge til at begejstres over alle de fantastiske ting, som du tilbyder dem. Og jo mere du gør dig afhængig af, at brugeren godt kan huske, hvad de skal hvornår – jo større risiko er der for, at de en dag glemmer noget og skrider før de fik gjort det, som du gerne ville have dem til.
7. Fleksibilitet og effektivitet i brug
Gør det nemt for brugeren at besøge dit site og lad erfarne brugere browse hurtigere vha. genvejstaster, tabs og andre elementer, der kan speede interaktionen op. Det er vigtigt at huske, at en god og tydelig navigation ikke er nok – hurtig action for de savvy og erfarne er lige så centralt.
8. Æstetisk og minimalistisk design
Husk at alt det irrelevante du viser din bruger, skal kæmpe om opmærksomheden sammen med det væsentlige og relevante. Som Jakob ville sige (og ellers gør jeg det): K.I.S.S.
9. Hjælp brugeren til at forstå og rette fejl
Fejlmeddelelser skal serveres i blødt menneskesprog, som giver mening. Så bliver både dine besøgende og Google glade.
10. Hjælp og dokumentation
Afhængigt af dit sites eller systems kompleksitet, kan det være nødvendigt med hjælp eller dokumentation. Sørg for, at det er lettilgængeligt, kort og fokuseret på brugeren snarere end på systemet.
Og helt generelt – før du udruller en masse fancy features på dit site – spørg først dig selv: What would Jakob say?